Baťovské ceny


Jde o tzv. Baťovské ceny. Baťa tímto reagoval na tehdejší vlnu zlevňování zboží.  Jenomže jak zlevnit, když náklady na výrobu zůstávají stejné? Proto Baťa přišel s nápadem jak zvýšit prodej tím, že u každého existujícího druhu nominální hodnoty platné bankovky (tedy 10Kč, 20Kč, 50Kč, 100Kč, 1000Kč atd.) vrátí jednu korunu. Tedy, že ceny vytvoří tak, aby končily číslem devět (9, 19, 29, 49, 99 atd.)

many love peníze

Halíře dělají talíře: přestože se již nevyskytují v oběhu, ceny se stále uvádějí i v halířích. Jde vlastně o ten samý princip. Ceny se zaokrouhlují. Podle ČNB nejde o podvod, protože užívání halířů je součástí ústavního zákona a nikdy vlastně nebyly oficiálně zrušeny, jen staženy z oběhu, protože se jejich výroba nevyplatila. Nelze s nimi tedy platit v hotovosti, ale u bezhotovostních a internetových plateb ano.
nákupní košík

Proč to dělají a jak to funguje

Lidský mozek se naučil třídit věci důležité, a méně důležité. Vnímá pouze dvě číslice na začátku, a ty za desetinnou čárkou už tolik neřeší. Takže třeba u ceny 29,90 mu nedochází, že je to vlastně 30. Vidí dvojku na začátku. Průzkumy ale ukazují, že záleží na druhu zboží. U luxusnějších výrobků zákazníci dávají přednost celým číslům, neboť mají dojem, že jsou kvalitnější.

Dilema v restauraci. Této slabosti se naučili využívat i v restauracích. Pokud vaše útrata činí například 299, obchodník se spoléhá, že dáte nějaké spropitné a bude vám trapné dát pouze korunu, takže sáhnete třeba po dvaceti, nebo padesátikoruně.

Jiné kejkle obchodníků

  • Týden před plánovanou akcí navýší cenu výrobku, aby jí pak mohli snížit.
  • Sladkosti u pokladen jsou zásadně ve výši dětských očí
  • Velký nákupní vozík: obchodníkům je srdečně jedno, že musíte udělat skoro stojku, když lovíte u pokladny čokoládovou tyčinku ze dna vozíku. Chtějí, abyste cítili pocit viny, že máte sotva zaplněné dno košíku a nakupovali víc.
  • Zboží, které se k sobě hodí (např. rohlíky a sýr) jsou na opačném konci obchodu. Člověk tak nekoupí jen pět rohlíků se sýrem, pro které původně šel, ale možná přibere nějakou tu plechovku coca-coly, brambůrky, nebo oplatku.

Ať už jste milovníci nakupování, nebo nákupy berete jen jako nutné zlo, mějte tyto fígle na paměti.

Neb jak praví jeden americký režisér:Vydělávat peníze je umění, pracovat je umění, ale největší umění je dělat dobré obchody.